Natuurlegenden

Geloof en bijgeloof speelden een grote rol in deze mythen, sagen, legenden en volksverhalen.

Zijn betoog is doordrenkt van liefde, jaloezie, macht, list, lust en andere driften en (on)hebbelijkheden.

Kerstens verklaart onder meer waarom de zomereik nooit geheel bladerloos is, gallen de toekomst voorspellen en een klein bruin vogeltje koning is in de winter.

Hij verhaalt over het ontstaan van de eerste spin uit het meisje Arachne, dat mooiere kleden weefde dan de jaloerse Pallas Athene, en het ontstaan van zomer en winter in relatie met de mooie Persephone en Hades, de god van de onderwereld.

De luisteraars leren hoe verscheidene zwammen en de heksenkring aan hun naam kwamen. Nog veel meer komt aan bod, en er is geen woord van gelogen verzekert de begenadigde en bevlogen spreker zijn publiek.

Alle verhalen worden ondersteund door foto’s van kunstuitingen. Schilderijen, gravures, beelden, Griekse vazen en tempels voorziet Rini van vaak humoristisch commentaar.

De heer Kerstens is bioloog, en zeker ook verhalenverteller. In het verleden waren veel natuurverschijnselen aanleiding voor uiteenlopende verhalen, allemaal pogingen om die gebeurtenissen te verklaren of ze in ieder geval een plaats te geven. Geloof en bijgeloof spelen daarbij een grote rol.

Bij zijn verhalen laat hij foto’s van kunstuitingen zien. Vaak voorzien van humoristisch commentaar.

Datum: donderdag 23 maart 20.00 uur

Locatie: ‘Valentijn Sterksel