Trouwacte Heeze 7-2-1779

Heemkronijk jaar:1965, jaargang:4, nummer:1,  blz.14 -15

Trouwacte Heeze 7-2-1779

door: J.v.d.Zanden

Op heden den Zeevende Febr. 1779 soo sijn Philipus van Laarhoven jongeman en merrie Catharina Potters jonge dochter beide geboren en woonachtig tot Leende Resp. bruidegom en bruid nadat sijlieden hunne drie Sondagse Huwelijksproclamatien voor de kerk tot Leende onverhinderd hebben gehad uijtweysende relaase daarvan ge egleent in den huwelijken staat bevestigt ten overstaan van de heeren:

Jacobus Spelthaan en Dirk van Keulen Schepenen der vrije grondheerlijkheid van Heeze, Leende en Zesgehuchten die de minuten benevens ge bruidegom en bruid en mij ondergeschreven Scheepen Loco Secr. behoorlijk hebben onderteekent ten raadhuize tot Heeze op dato et supre

Philipus van Laarhoven

Maria Catharina Potters

J.Spelthaan

D.v.Keulen

H.Bock.

Op 23 maart 1840 werd het vernieuwen der school (Thans bedrijfswinkel van Boerenbond te Leende) en een gedeelte van het schoolhuis aanbesteed en aangenomen bij Theodorus van Laarhoven gedoopt te Leende 9 Mei 1783 als zoon van Philips van Laarhoven en Catharina Potters (zie boven) overleden te Leende 16 augustus 1850, huwde 15 october 1809 te Valkenswaard met Petronella Hertrooijs, gedoopt te Valkenswaard 25 November 1783 als dochter van Henrious Hertrooijs en Johanna van Best, overleden te Leende 10 januari 1865. Het Rijk gaf een subsidie van f.250.- tot verandering en vergroting van het schoollokaal en onderwijswoning, alsmede tot aansehaffing van schoolmeubelen.

Zie Kronijk van Heeze, pag. 88 - 89