Driehonderd jaar kasteel Heeze.

Heemkronijk jaar:1965, jaargang:4, nummer:3,  blz.30 -32

PIETER POST HERDENKING IN KASTEEL EIMERICK

Driehonderd jaar kasteel Heeze

door: J.Aerts

Het hoogtepunt van de Pieter Post herdenking op 27 mei j.l. was onbetwist de causerie van mr.  J.K. van der Haagen, oud directeur bij de Unesco te Parijs en oud chef van de afdeling kunsten en wetenschappen bij het departement van O.K. en W.
Geïllustreerd met prachtige dia’s van monumentenzorg, bracht de spreker op zeer overzichtelijke wijze het indrukwekkende oeuvre van de veelzijdige kunstenaar Pieter Post naar voren.
Zonder er hier diep op in te willen gaan zullen wij U de meest opmerkelijke, nieuwe gezichtspunten, die mr. Van de Haagen ter sprake bracht in het kort weergeven.
1.  Pieter Post is zelf in Heeze geweest. Dit blijkt uit een notitie ever de waterstand in de omgeving van het kasteel, waarvan de bouwmeester op een van zijn ontwerpen voor het kasteel Heeze schrijft, dat hij die gisteren had gemeten.
2. Dat het kasteel niet is afgebouwd  door Pieter Post en ook niet geheel volgens zijn ontwerpen werd opgetrokken, was al bekend. Maar nieuw is, dat is uiteindelijke voltooiing van het kasteel zeer waarschijnlijk wel door Maurits Post, zoon van Pieter zal zijn uitgevoerd. De gedachtegang hierbij is; het zeer kostbare en werkelijk grootse ontwerp van Post kon niet worden uitgevoerd door gebrek aan geld. De architect heeft er toen wellicht weinig aardigheid meer ingezien en heeft het verder overgelaten aan zijn zoon, die haast vanzelfsprekend in het atelier van zijn vader in Den Haag werkzaam was.

3. De vraag hoe de bouwheer, Albert baron van Snouckaert Schaumburg, aan de architect Pieter Post kwam is eveneens door mr. Van der Haagen beantwoord. In het dagboek van Constantijn Huygens (1596-1678) de grote dichter naar ook veelzijdig begaafd en evenals Post in stadhouderlijke dienst (sedert 1625 was Huygens secretaris van Frederik Hendrik) komt een aantekening  voor, waarin Huygens zegt op een bruiloft te zijn geweest van Albert baron van Snouckaert die op 27 augustus 1658 in Haarlem huwde met Isabelle Doubleth van St. Annaland. We kunnen wel als vrij zeker aannemen, dat Huygens Pieter Post als bouwmeester bij de jonggehuwden heeft aanbevolen. Dit waren de voornaamste bijzonderheden betreffende het kasteel Heeze uit de uitermate boeiende inleiding van mr. van der Haagen. Met meer dan gewone belangstelling , zullen wij zijn studie over Pieter Post, die in een jubileumboek van monumentenzorg zal verschijnen, tegemoet zien.

Deze Pieter Post bijeenkomst in de bovenzaal van kasteel Eimerick, werd o.m. bijgewoond door baron en baronesse van Tuyll van Serooskerken; douairière C.F.H. van Tyull van Serooskerken - Quarles van Ufford van Geldrop, burgemeester A.M.C.M.van Agt van Heeze; Wethouder H. Verest en tal van Heezer raadsleden en vanzelfsprekend vele heemkundigen en andere genodigden.
Publicaties over Pieter Post als bouwmeester van kasteel Heeze vindt U in:
Heeze, een heerlijkheid Brabant, art. de heren en kastelen van Heeze door A.van Oirschot. Deze uitgave van de Heemkundekring is voor leden verkrijgbaar à f. 4.-.
Bulletin van de Kon.Ned.Oudh.Bond, aflevering 2; april l963 art. Ontwerptekeningen van Pieter Post voor het kasteel van Heeze door A.van Oirschot.
Brabants Heem XV, 4, 1963; Pieter Post bouwmeester van het kasteel Heeze door Anton van Oischot .
Eindhoven Dagblad van 19 januari 1963: Pieter Post bouwmeester van kasteel Heeze.J.A.