Hulp aan de armen in Geldrop 350 jaar geleden.

Heemkronijk jaar:1965, jaargang:4, nummer:1,  blz.12 -13

HULP AAN ARMEN IN GELDROP 350 JAAR GELEDEN

door: A.v.Oirschot

Aantekeningen uit het
Register van ontvangsten en uitgaven van armmeesters 1614-1615.

Item den selven dagen (22 mei) eene scolmester gegeven van den boer die cranckzinnich hadden gewest 5 st. 10 item den lesten Junius gegeven eenen scotman die getrockken was om te laten sniden 5 st. 10 met consent van den pasttoer.

item den 25 October gegeven twe studenten die om den pastor seinden omdat zij seiden dat sy van rommen quamen 16 st.

het jar l6 item den 5 Junnis Willen vrincken bestelt tot Jan van Gemert in pottassie slapen wassen vor een Jan ende daer vor gelost ter Somme van 17 gijd 2 st. ende sy daer op ontfangen 32 st. in laken.

.

Item den 22 Mert Willem Vrincken 5 vierdel rot laken tot een wollen hemde rock die el 2 gld, 0 st. fasit 5 gld.
Item Cornelis Ardts gegeven van maken, 1aken oyen banden ende garen te samen 7 st.
Item op Sinte Jans merckt wesende 22 Juny Willem Vrincken gekocht een mes ende daer vor gegeven 3 st. 10 (willem den vorster)
item den 26 september Willem Vrincken gekocht een paer blocken ende daer vor gegeven 5 st.
Item den 10 november die scepens gegeven van een vonnes van afgebot aengaende mens Cock 6 st.
Aen Jan Franssen Quyt geschonken door aermoede met consent van den predekant ende den cerkenraed dat sy betaelt heeft het jaer 1644
1641 ghenuwenhuys.
item tet Gheldrop kernis 1647. uitghereyck seven broeden aen verscheijden huysarmen daer voor be taelt te samen 38 st.
item noch meester yet den schoelmeester voor sijnen dienst gegeven 6 gl. daer mede betaelt het (jaer) 1648.
Ontvangen van Lambart Bey eenen pacht van wegens de vrou van mijn heer van Werme 3 gld daer mede betaelt 1647