Kerken in Brabant, verleden, heden en toekomst

08-10-2018

'Kerken in Brabant', verleden, heden en toekomst

Spreker: Wies van Leeuwen

Datum:   donderdag 18 oktober 20.00 uur

Locatie:  Kasteel Geldrop

Wies van Leeuwen (1950) is architectuurhistoricus en cultuurhistorisch onderzoeker. De architectuurtheorie van de negentiende eeuw, de kerkelijke bouwkunst en de restauratie opvattingen in de monumentenzorg houden hem in het bijzonder bezig. Tussen 1979 en 2015 was hij beleidsmedewerker cultuurhistorie en monumenten bij de provincie Noord-Brabant.

Hij is oprichter van het Cuypersgenootschap en al jaren geboeid door leven en werk van Pierre Cuypers, over wie hij een drietal boeken publiceerde, waaronder zijn proefschrift De maakbaarheid van het verleden. Pierre Cuypers als restauratiearchitect. In 2012 verscheen: De honderd mooiste kerken in Noord-Brabant, herdrukt in 2017. In 2015 publiceerde hij: Pierre Cuypers. In 2016 verscheen een boek over het groot orgel van de  Sint-Jan in den Bosch. In 2017 verscheen De verdwenen kerken van Noord-Brabant. In 2018 schreef hij met anderen Brabants kerkenboekske.