Nieuws

Lezing "Napoleon 200 jaar later. Gevolgen van zijn beleid in onze regio"door Jean Dewaerheid

20-10-2019

LEZING 31 OKTOBER 2019 OM 20.00 IN DORPSHUIS "'T PERRON", SCHOOLSTRAAT 48, HEEZE.

Het thema van de lezing is "Napoleon 200 jaar later. Gevolgen van zijn beleid in onze regio". De lezing wordt gegeven door Jean Dewaerheid.

Deze lezing over Napoleon Bonaparte behandelt de carrière van Napoleon en de gevolgen van zijn beleid voor onze gewesten. De PowerPoint is gebaseerd op een frame van bijzondere postzegels met afbeeldingen van Napoleon en op de bekende schilderijen van onder andere David, Gros en Ingres. Een originele ondersteuning waarin Napoleon niet alleen vanuit de positieve kant behandeld wordt (wetboeken, oprichten van een degelijk onderwijsnet, moderne administratie), maar die eveneens de donkere kant van de heerschappij belicht (dictatuur, conscriptie, verfransing, afschaffen van persvrijheid).

Jean DEWAERHEID(1952) heeft een Master in Germaanse Filologie (ULB 1975). Als germanist was hij docent Nederlands-Engels aan de Haute Ecole Lucia de Brouckère in Brussel, departementen Marketing en Rechten. Hij was er o.a. verantwoordelijk voor de Erasmus-projecten (mobiliteit van
docenten en studenten). Zo was hij meermaals gastdocent in Luik, Gent, Antwerpen, Geel en Turnhout. Op internationaal vlak gaf hij geregeld colleges in Frankrijk, Tsjechië, Slovakije, Lituanië, Slovenië.

De lezing is gratis toegankelijk voor leden en niet-leden van onze Heemkundekring.
Bron foto Commons WikipediA