Lezing Jos Swanenberg

13-03-2019

Lezing op donderdag 21 maart 20.00 uur in ‘t Brouwershuis, Leende

Spreker: Jos Swanenberg over Dialecten

Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten tussen taal en dialect? Waar komen de verschillen in het dialect vandaan? En is het dialect tot uitsterven gedoemd?

Jos Swanenberg zal in een boeiende lezing op al deze vragen een toelichting geven. De lezing vangt aan met enkele algemene verschillen en overeenkomsten tussen taal en dialect. Vervolgens wordt ingegaan op het Brabants dialectlandschap. Brabantse dialecten zijn immers niet allemaal hetzelfde, in Schijndel en omgeving spreekt men heel anders dan in Bergen op Zoom, Budel of Boxmeer. Welke kenmerken maken dialecten verschillend en  waar komen die verschillen eigenlijk vandaan?

Jos Swanenberg (Gemert 1968) is bijzonder hoogleraar Diversiteit in Taal en Cultuur in Brabant aan de Universiteit van Tilburg. Daarnaast werkt hij als adviseur voor de stichting Erfgoed Brabant in ’s-Hertogenbosch. Daarvoor was hij een van de redacteuren van het Woordenboek van de Brabantse Dialecten (Radboud Universiteit Nijmegen). Hij publiceerde diverse boeken en artikelen over dialect in Noord-Brabant

Ook niet-leden van de heemkundekring zijn op deze avond welkom. De toegang is gratis.