P.F. van den Heuvel overleden

24-07-2017

In memoriam Frans van den Heuvel door Joop Verhees namens werkgroep 2000.

Frans was tientallen jaren lid van de Heemkundekring Heeze - Leende – Zesgehuchten. In zijn vrije tijd was hij een heemkundige in hart en nieren. En vanuit dat gezichtspunt heeft hij verschillende boeken geschreven over het reilen en zeilen van gebeurtenissen in Heeze.  O.a. dat van de bekende onderwijzer Jan Deckers. Hij wilde de plaatselijke geschiedenis,  zowel op schrift als in beeld, voor een breed publiek toegankelijk maken en daarin is hij zeer geslaagd.

Ruim 20 jaar geleden, in 1996,  heeft Frans tijdens een jaarvergadering van de heemkundekring een oproep gedaan, voor het maken van een maquette, waar de historie van Heeze in beeld kon worden gebracht.  Spontaan meldden zich meteen enkele leden en vandaag de dag is de toen opgerichte “Werkgroep 2000” nog steeds actief. Het werd uiteindelijk een project van het hele heemgebied dat zich uitstrekt vanaf de Achelse Kluis in het zuiden tot de grens met Eindhoven en Nuenen in het noorden.

Ruim twee decennia bijeen zonder één verkeerd woord, dat is een unicum! We kunnen wel zeggen dat dit een van de grote verdiensten was van Frans die altijd de verbindende factor was.

Wij genoten, bijvoorbeeld op verjaardagen, wanneer hij herinneringen ophaalde aan zijn jeugd in Heeze.  Hoe het er toen aan toe ging en hoe hij zijn grote liefde Mien uit het Limburgse hier naar toe haalde.

Na  vele jaren als coördinator van onze werkgroep heeft hij het stokje overgedragen aan Carel Smit.

Frans heeft heel wat tijd aan de maquette gewerkt maar ook de bijbehorende kadastrale gegevens met de andere leden in de computer ingevoerd. Dit was en is nu nog steeds een enorm monnikenwerk.

Een anekdote: op een avond had Frans zijn kleinzoon, toen zo’n 10/11 jaar, meegenomen. Samen met opa aan de slag om de hoogte van het reliëf van het landschap op de maquette aan te geven. En warempel het ging heel goed.  De andere leden hadden er vaak  meer moeite mee.  We zullen maar zeggen dat de fijne motoriek van de jeugd hier goed van pas kwam.

Namens alle leden van  onze werkgroep:

Frans, je was voor ons een onvergetelijke kameraad en niet te vergeten, een vraagbaak voor jouw geliefde dorp. Wij hebben genoten van je verhalen die je altijd met de nodige humor en deskundigheid, wist vertellen.  Jij bent en  blijft voor altijd verbonden met onze werkgroep.