De Parel van toen

21-01-2017

Op vrijdag 20 januari werd in de Heemkamer het eerste exemplaar van het boek 'De Parel van toen' overhandigd aan burgemeester Paul Verhoeven. Burgemeester Verhoeven nam het eerste exemplaar in ontvangst en roemde de Heemkundekring voor de inzet die zij hebben geleverd om tot het boek te komen.Het boek is samengesteld door verschillende leden van de heemkundekring ‘Heeze-Leende-Zesgehuchten’. Het projectteam bestond uit: Jo Schiffelers, Leo Lingers, Henk van Eert, Klaasje Douma en Antoon Bax.Het boek is een reisgids over een deel van het heemgebied, het grondgebied van de ‘oude’ gemeente Heeze. Net als een echte reisgids bevat deze gids een inleiding, kaarten van de gebieden met daarop ‘bezienswaardigheden’ met beschrijvingen. Met behulp van deze gids kan men een tocht over het grondgebied en door de geschiedenis van Heeze maken.
Het boek bevat behalve achtergrondinformatie ook talrijke ‘weetjes’ over panden, bewoners en locaties. En dat alles gelardeerd met een flinke hoeveelheid bekende en minder bekende afbeeldingen uit het heden en verleden van Heeze.
'Ken je dorp' waren de kernwoorden waarover het boek gaat. Opgenomen in het boek zijn onder andere een korte beschrijving van de algemene historie, bijzondere (verdwenen) panden, natuur, gebruiken & verhalen, industrie en markante personen.
Heeze kent zes gehuchten waarover het boek vertelt. Kreijl, Rul, Heezerenbosch, Strabrecht, Ven en Eijmerick.

Heeft u belangstelling voor dit boek kijk dan op onze webshop.

Bekijk hier de uitzending van RTV Horizon.