ETOS : lezing door de heer P. Trommar

18-01-2019

Datum:  VRIJDAG 22 februari 2019 om 14.30 uur

Locatie: Het Kruispunt, Slachthuisstraat te Geldrop

Lezing door de heer P. Trommar met als onderwerp “Etos”

Het is al weer meer dan 45 jaar geleden dat Etos door Albert Heijn werd overgenomen.

In de hoogtijdagen had  “Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking” een monopoliepositie in Eindhoven. Er waren meer dan 100 vestigingen in Eindhoven e.o. en meer dan 60.000 leden vonden de weg naar de coöperatie. Deze bestond uit kruidenier, slager, bakker en drogist. In 1970 was de omzet meer dan 100 miljoen gulden en werd ruim 7 miljoen uitgekeerd aan de leden. Maar……….het begon allemaal in 1919 als de Philips Verbruikscoöperatie waarmee Anton en Gerard Philips de oorlog aangingen met de Eindhovense middenstand. Elke loonsverhoging werd door de middenstand gevolgd met een gelijke prijsverhoging. Het werd een succes en in 1931 trok Philips zich terug en kon iedereen lid worden van de coöperatie. In 1933 was al 75% van de gezinnen lid van Etos. Geen enkel supermarktconcern kende een kassakorting van 8% die via kassabonnen werd opgespaard en éénmaal per jaar werd uitgekeerd. De contactavonden waren een groot succes met per avond 1000 inschrijvingen. Er werden reizen georganiseerd, er was een toneelvereniging, een zangkoor en er waren diverse sportverenigingen. De aankondiging dat Etos werd overgenomen was een donderslag bij heldere hemel en de banen van 1800 werknemers stonden op de tocht. De opkomst, de bloei en de teloorgang van Etos is onderwerp van de presentatie.

Peter Trommar is oud aardrijkskundeleraar met belangstelling voor de historische geografie en in het bijzonder met de ontwikkeling van de stad Eindhoven.